Meny

Viktige næringsstoffer barnet ditt trenger

Hvilke næringsstoffer er egentlig våre viktigste og hvilke matvarer er gode kilder til disse næringsstoffene? Her redegjør vi for noen av de vanligste næringsstoffene som alle barn trenger, samt hvilken mat du må velge for å være sikker på at ditt barn får dem i seg.

Har du hørt om vitamin A, vitamin B, vitamin E, vitamin D, vitamin B12, kalsium og jern? Det er ikke lett å holde orden på alle vitaminer og mineraler som barn trenger. Barn vokser og utvikles hele tiden, og spesielt i løpet av de første årene. Derfor er det viktig at barn får i seg alle de næringsstoffene de trenger. Frem til barnet er 6 måneder trenger det som regel ingenting annet enn morsmelk utenom tilskudd av vitamin D. Deretter trenger barnet tillegg av vanlig mat for å sikre at det økende behovet av blant annet jern og andre næringsstoffer. De vanligste næringsstoffene er fett, protein, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Les mer om hva som inngår i hver og en av dem og hvilke matvarer de finnes i.

Vanlige og viktige næringstoffer
Fett – barn trenger energi og det får vi blant annet gjennom fett. Dette hjelper til med å holde kroppsvarmen og beskytte våre indre organer. Spedbarn og små barn trenger ekstra energi når de begynner å spise vanlig mat. Derfor kan det være bra å tilsette ekstra fett i hjemmelaget mat. For eksempel en spiseskje nøytral olje eller smør. Omega 3 og 6 er også viktige fettsyrer for kroppen. Les mer om de ulike fettsyrene og inntaket her.

Protein – det er kroppens viktige byggesteiner og brukes i muskler og vev. Protein hjelper også til å transportere viktige stoffer rundt i kroppen vår. De største kildene til protein er kjøtt, fisk, egg, melk og belgvekster. Les mer om protein og inntaket her.

Karbohydrater – karbohydrater består av stivelse, fiber og sukkerarter, og er vår fremste kilde til energi. Karbohydratene omdannes til glukose som er viktig for hjernen. Barnet ditt får i seg karbohydrater gjennom blant annet brød, pasta, potet, rotfrukter, frukt og grønnsaker. Les mer om karbohydrater og inntaket her.

Fettløslige vitaminer – de fettløselige vitaminene heter A, D, E og K og finnes først og fremst i fete matvarer. Kroppen kan også lagre disse vitaminene. Vitamin A er viktig for øynene og synet. Det finnes blant annet i lever, fet fisk, ost og egg. Vitamin D er viktig for skjelettet og tennene. Det blir dannet i kroppen når vi er i solen, og finnes i matvarer som fet fisk, eggeplommer, smør og melk lett for å nevne noen. Vitamin E beskytter mot nedbrytning. Det finnes i vegetabilske oljer, nøtter, grønne bladgrønnsaker, avokado, fullkorn, egg og melk. Les mer om de fettløselige vitaminene her.

Vannløselige vitaminer – de vannløselige vitaminene består av vitamin B og C. I gruppen B vitaminer tilhører tiamin, riboflavin, vitamin B6, vitamin B12, folat med flere. De brukes i kroppens metabolisme og i produksjon og utvikling av blodceller (hematopoiese). B vitaminer finnes i veldig mange matvarer, som for eksempel kjøtt, fisk, skalldyr, grønnsaker, frukt, kornvarer, ost, egg, melk, erter og yoghurt. Vitamin C finnes i frukt, bær og grønnsaker, som for eksempel appelsiner. Les mer om de vannløselige vitaminene her.

Mineraler – noen viktige mineraler som barn trenger er kalsium, jern, selen og sink. For eksempel er kalsium viktig for skjelett og tenner, og kalsiummangel i oppveksten kan gi økt risiko for benskjørhet. Meieriprodukter er en ypperlig kilde til kalsium. Jern er viktig for blodet og fra 6 måneders alder trenger barnet ekstra jern. Jernberiket grøt er en god kilde. Vanlig mat som er rik på jern er rødt kjøtt, lever og blodmat. Les mer om de viktige mineralene og inntaket her.