Meny

Det viktige jernet

Barn har et medfødt jernlager i kroppen, som rundt 6 måneders alder begynner å tømmes. Det er da viktig at barnet får nok jern gjennom mat og drikke. Jern er det mineralet som barn lettest kan få for lite av. 

Det er helt nødvendig med jern for at kroppen skal danne røde blodlegemer, som er avgjørende for vekst og immunforsvar. 

Jern kan ikke dannes i kroppen, og må derfor inntas gjennom mat og drikke. Når barn begynner med fast føde er det viktig at maten er rik på jern.

 

Kilder

Det finnes både vegetabilske og animalske kilder til jern. Barnegrøt er en god kilde til jern. Andre viktige jernkilder er kjøtt og fisk, bønner, kikerter, linser, hvetekim, aprikoser, havregryn og tofu.

Jern sitter i kornets ytterste deler, så det er viktig å bruke sammalt mel og hele korn dersom man skal lage grøt selv eller bruke mel/korn i andre matretter.

Kroppen har vanskeligere for å ta opp jern fra vegetabilske kilder, men ved å gi noe som er rikt på vitamin C (eksempelvis sviske, appelsin, rød paprika), letter opptaket.

Kumelk er ikke anbefalt som drikke før 12 måneders alder. Før barnet har fylt 12 måneder bør man gi morsmelk eller eventuelt tilskuddsblanding dersom mor ikke har morsmelk eller kan amme. Kumelk inneholder lite jern og et stort inntak kan ta plassen for annen mat som inneholder jern. Fra 12 måneders alder anbefaler Helsedirektoratet at barn ikke bør få mer enn 5-6 dl melk, inkludert yoghurt, om dagen grunnet barns store behov for jern.