Meny

Tips til turen!

Mangler du inspirasjon? Vi gir deg en oversikt over enkel og næringsrik turmat som de fleste barn liker. Les her og la deg inspirere.

Det er selvsagt viktig at barnet får i seg en variert kost som dekker det daglige næringsbehovet. Men det aller viktigste er at barnet faktisk spiser, og helst det som serveres. Så hvorfor ikke lage både gode og næringsrike måltider som barn liker, på en ny og spennende måte. Flytt familiens lunsj utendørs og bruk naturen og omgivelsene til å krydre maten og få den til å smake mer.

En ordentlig festlunsj på turen

Om høsten er det deilig å ta med barnet på tur i skogen. Der er det mye å oppdage, alt fra mosegrodde steiner til å klatre på til gode blåbær å plukke. Hvorfor ikke bruke en fridag eller en ettermiddag i skogen og oppdage alt det er mulig å oppdage. Når sulten kommer snikende, er det lurt om du har pakket med en piknikkurv med ordentlig god mat for sultne små mager. Lunsjtipsene er satt sammen ut fra barnets alder. Velger du måltidsalternativer fra HiPPs økologiske sortiment, vet du at barnet får i seg den næringen det trenger. La deg inspireres av den enkle og lettlagde maten.

Lunsjtips – 1 år: Ettåringen skal fremdeles spise mild og finfordelt mat. Til skogen har vi derfor valgt noen økologiske alternativer fra vårt sortiment fra 12 måneder. Til hovedmåltid passerPasta Rigatoni Napoli som kan spises både kald og varm direkte fra boksen, og til drikke tar vi med en vannflaske som barnet selv kan drikke av når det er tørst. Til dessert tar vi enSmoothie – 4 Frukter med fullkorn som kommer i praktisk emballasje med skrukork.

Lunsjtips – 2 år: Til den aktive toåringen pakker vi ned Grønnsaksrisotto og kalkun fra HiPP som er tilpasset for barn fra 1 år. Som drikke til måltidet på utflukten er Red Fruits Sport Cap med smak av blant annet eple, røde druer og solbær, et godt alternativ. Den er lett å gripe og flasken er gjenlukkbar. Til dessert har vi laget en liten fruktsalat med friske frukter, delt i små biter, som barnet liker og kan spise selv.

Lunsjtips – 3 år: Til det litt større barnet serverer vi pannekaker som vi har fylt med HiPPs økologiske fruktpureer, for eksempel Eple eller hvorfor ikke selvplukkede epler. Som drikke passer HiPP fruktdrikk med eple perfekt. Den leveres i tetrapack med eget sugerør, som små treåringer liker å drikke av. Til dessert tar vi en HiPP Smoothie med for eksempel Eple, Blåbær og Granateple og som mellommåltid før hjemturen blir det et ostesmørbrød og naturell yoghurt.

Det er kanskje ikke helt enkelt å varme eller holde maten kald når man er på tur. Men med tilbehør som kjølebag eller mattermos kommer man langt når det gjelder både avkjøling og å holde ting varme.

God tur!