Meny

Rotfrukter

Potet

Historikk

Potet er et basisnæringsmiddel i store deler av verden. Den stammer fra Sør-Amerika, der den har vært dyrket i flere tusen år. På midten av 1500-tallet førte spanjolene poteten til Europa.

Omkring 1730 ble kunnskapen om potetdyrking spredt i Norge. Først på 1800-tallet, da man begynte å produsere brennevin av poteter, ble den mer allment kjent. Det finnes flere ulike typer poteter.

Tilberedning

Poteten brukes kokt, stekt, bakt, som mos, i gratenger og supper osv. Det finnes en uendelig mengde oppskrifter og bruksområder.

Frysing

Tilberedte potetretter egner seg godt til frysing.

Potet til små barn

Most potet pleier å være noe av den første maten man gir til små barn. Unngå potet som har blitt grønn. Det grønne er solanin, en gift som ikke ødelegges ved koking.

Spesielle næringsstoffer

Potet inneholder blant annet karbohydrater i form av stivelse som gir energi, 17 mg vitamin C og 322 mgkalium per 100 g.


Gulrot

Historikk

Gulrøtter ble dyrket rundt Middelhavet før Kristi fødsel. Den er vanligvis oransje, men det finnes også hvite, gule, røde, blå og lilla varianter.

Tilberedning

Bortsett fra at den kan brukes rå og kokt, kan gulroten brukes i stuing, wok, den kan ovnsbakes, brukes i brød og bakverk og i gryter og matretter. Den presses også til jus.

Frysing

Tilberedt gulrot eller gulrotjus kan fryses.

Gulrot til små barn

Puré av kokt gulrot er blant de første smaksporsjonene man gir til små barn. Når barnet blir større, kan man også gi biter av kokt eller raspet gulrot. Deretter kan man gi biter av rå gulrot.. 

Spesielle næringsstoffer

Gulrøtter inneholder blant annet 8695 µg karoten, et previtamin til vitamin A, noe som tilsvarer 861 RE* (vitamin A) per 100g. *retinolekvivalenter

 

Reddiker

Historikk

Reddiker har vært dyrket lenge i Kina og Japan. Allerede på 1500-tallet kom reddiken til Nord-Europa, og den har vært dyrket i Norge fra 1600-tallet.

Tilberedning

Det er vanligst å spise friske reddiker, i salater og på brød. De er også gode å koke.

Frysing

Reddiker egner seg ikke til frysing.

Reddiker til små barn

Når barnet begynner å kunne spise små, harde biter, går det bra å prøve friske reddiker.

Spesielle næringsstoffer

Reddiker inneholder blant annet 33 mg vitamin C og 27 µg folat per 100 g.

 

Pastinakk

Historikk

Pastinakk er i slekt med gulroten og ble dyrket allerede av de gamle grekerne og romerne. I middelalderen spredte den seg til Nord-Europa.

Tilberedning

Det er vanligst å spise tilberedt pastinakk i supper, gryter og ovnsbakt. Den kan også brukes i råkost.

Frysing

Tilberedt pastinakk egner seg godt til frysing.

Pastinakk til små barn

Det går fint å gi små barn puré av kokt pastinakk.

Spesielle næringsstoffer

Pastinakk inneholder blant annet 3,8 mg fiber og 46,5 µg folat per 100 g.