Meny

Fisk og skalldyr

Historikk

Mennesket har spist fisk og skalldyr siden steinalderen. Man pleier å dele inn fiskene i fete og magre. Fete fisker er blant annet laks, sild, strømming, makrell og ål. Mager fisk er blant annet torsk, kolje, sei og gjedde.

Tilberedning

Fisk og skalldyr kan tilberedes på mange forskjellige måter, bl. a. kokes, stekes, grilles, graves, ovnsbakes, røkes, tørkes, eller spises rå i f.eks. sushi.

Frysing

Både fisk og skalldyr er velegnet til frysing.

Fisk til små barn

Akkurat som voksne anbefales barn å spise fisk 2–3 ganger i uken. Noen fisker kan inneholde store mengder dioksin og PCB og bør derfor ikke spises oftere enn 2–3 ganger i året, se informasjon fra det svenske Livsmedelsverket http://www.slv.se

Spesielle næringsstoffer

Fisk og skalldyr inneholder flere ulike næringsstoffer, blant annet protein og selen. Fet fisk inneholder også fettløselige vitaminer som vitamin D og E och omega-3-fett. Torsk inneholder 18,2 g protein og 27 µg selen per 100 g. Laks inneholder 12,5 µg vitamin D, 1,3 mg vitamin E og 2,3 g omega-3-fett.