Meny

Derfor er det nødvendig med fett

Fett

Fettet er kroppens energikilde og lagres i fettvevet som energireserve. Fettvevet er dessuten varmeisolerende og gir beskyttelse til indre organer. Fett er nødvendig for at kroppen skal kunne bygge og reparere celler og produsere hormoner og hormonlignende stoffer. Fett trengs også for at kroppen skal kunne ta opp de fettløselige vitaminene A, D, E og K.

Noen fett er livsnødvendige, såkalt essensielle, og disse må tilføres via maten. Omega-3- og omega-6-fett er essensielle og påvirker bl.a. blodtrykket og immunforsvaret.

Fett er det næringsstoffet som gir mest energi (kalorier) per gram. Vi pleier å dele inn fettet som finnes i maten i mettet, enumettet og flerumettet fett. Ifølge anbefalingene skal vi spise mindre mettet og mer en- og flerumettet fett enn vi gjør i dag.

Enkelt sagt så er mettet fett fast i konsistensen i romtemperatur, f.eks. hard margarin, kokosfett og smør. Men også fettet i melk, ost, kjøtt og palmeolje er mettet. Umettet fett er ofte mykt i romtemperatur og finnes bl.a. i bordmargariner, oljer, flytende margarin og fet fisk. Også nøtter, mandler, frø, oliven og avokado inneholder umettet fett.

Spedbarn trenger mer fett enn eldre barn og voksne. I morsmelken kommer omkring halvparten av energien (kaloriene) fra fett. Når barnet går over til å spise vanlig mat, trengs det litt ekstra fett for at barnet skal få nok energi. Derfor bør man tilsette 1 ts fett (flytende margarin, olje eller smør) i hjemmelaget mat.

Omega-3 og omega-6-fett

Omega-3 og omega-6 har mange ulike oppgaver i kroppen. De trengs blant annet for at hjernen og øynene skal kunne utvikles og fungere og for at kroppen skal kunne bygge og reparere celler. De påvirker også reguleringen av blodtrykket, immunforsvaret og hvordan nyrene fungerer. Omega–3 reduserer blodets evne til å levre seg og reduserer på den måten risikoen for blodpropp. For foster og små barn er omega-3 og 6 nødvendige for at de skal vokse og utvikle seg normalt.

Mangel på omega-3- og 6-fett kan føre til nedsatt immunforsvar, hudproblemer og forstyrrelser i nervesystemet og øyet.

Omega-6-fett finnes i mais-, solsikke- og soyaolje og i sesamfrø. Omega-3-fett finnes i fet fisk, f.eks. laks, linfrø, rapsolje og valnøtter