Meny

Grønnsaker

Tomat

Historikk

Tomat er en potetplante som stammer fra Peru. Den kom til Norden på 1600-tallet. Det finnes mange ulike typer tomater, f.eks. biff-, plomme- og cherrytomat, men også i forskjellige farger, som gul og grønn.

Tilberedning

Tomater spises både rå og tilberedt og er en av de vanligste salatingrediensene i Norge. Tomat er hovedingrediensen i ketchup. Konservert tomat brukes som ingrediens i mange retter.

Frysing

Tilberedt tomat egner seg godt til frysing.

Tomat til små barn

Det går fint å gi små barn tomat. Man kan vente litt med rå tomat til barnet kan spise små biter. Frukt og grønnsaker som er røde eller oransje kan gi små røde utslett rundt munnen på små barn. Denne reaksjonen er som regel ikke allergi. Hvis man venter en stund og prøver en mindre mengde tomat når barnet er litt eldre, går det som regel bra.

Spesielle næringsstoffer

Tomat inneholder blant annet 573 µg karoten, et previtamin til vitamin A, oe som tilsvarer 48 RE* (vitamin A) per 100 g.
*retinolekvivalenter

 

Salat

Historikk

Den tidligste beskrivelsen av salat finner man i et tempel i Egypt. Romerne dyrket den og spredte den i riket. Nå dyrkes salat over hele verden. Det finnes mange ulike sorter. De tilhører to ulike grupper, den ene er vanlig salat, isbergsalat og flere andre typer med mild smak. Den andre gruppen har litt bitter smak, f.eks. ruccolasalat.

Tilberedning

Vær nøye med å skylle salat. Den spises ofte rå som tilbehør til mat eller blandet i ulike salater. Noen salatsorter kan kokes.

Frysing

Rå salat egner seg ikke til frysing. Derimot kan retter med kokt salat fryses.

Salat til små barn

Salat er ikke blant de første grønnsakene man gir til små barn. Når barna begynner å kunne spise biter av mat, er tiden inne for å introdusere salat.

Spesielle næringsstoffer

Salat inneholder lite energi (kalorier) og blant annet 1300 µg karoten, et previtamin tilvitamin A,  noe som tilsvarer 108 RE*(vitamin A). Næringssammensetningen kan variere mellom ulike salatsorter. Grønn salat inneholder i tillegg 73 µg folat per 100 g. *retinolekvivalenter

 

Paprika

Historikk

Paprikaen er grønn fra starten og skifter farge til gul, oransje eller rød når den modner. Den stammer fra Sentral- og Sør-Amerika. På slutten av 1400-tallet ble frøene tatt med til Spania og spredt til andre europeiske, afrikanske og asiatiske land. Mexico er fremdeles en av verdens ledende paprikaprodusenter.

Paprika kan være grønne, røde, oransje, gule, hvite, regnbuefargede og lilla, avhengig av sort og når de dyrkes.

Tilberedning

Paprika brukes rå i salater og som garnityr på brød, men passer også godt i gryter, til grilling, koking, steking eller wokking

Frysing

Tilberedt paprika er velegnet til frysing.

Paprika til små barn

Små barn kan spise tilberedt paprika uten skall. Når barna blir litt større, kan de også spise rå paprikabiter

Spesielle næringsstoffer

Paprika inneholder blant annet vitamin C, folat og karoten, et previtamin til vitamin A. Den røde paprikaen er mest næringsrik. Den gule paprikaen inneholder ubetydelig mervitamin C. Gul paprika inneholder: 163 mg vitamin C per 100 g. Rød paprika inneholder 417 µg karoten, et previtamin til vitamin A, noe som tilsvarer 40 RE* (vitamin A) og 56,7 µg folat per 100 g. *retinolekvivalenter

 

Avokado 

Historikk

Avokado tilhører laurbærfamilien og stammer fra Mexico. Avokado er en frukt som vokser på ca. 20 m høye trær.

Tilberedning

Avokado spises rå, enten som forrett med et fyll, skivet i salater eller på brød. Avokado kan også tilberedes som suppe eller brukes som ingrediens i sauser. Guacamole er en saus som er laget av avokado. Avokado blir raskt mørk i kjøttet når man har delt og skåret den opp. Noen dråper lime eller sitron gjør at den grønne fargen bevares.

Frysing

Avokado kan ikke fryses.

Avokado til små barn

Det går fint å bruke avokado til små barn. Den er myk og lett å mose og svelge.

Spesielle næringsstoffer

 

Avokado inneholder forholdsvis mye  fett og energi (kalorier) til å være en frukt. Dessuten inneholder den flere ulike næringsstoffer, bl.a. 600 mg kalium, 116 µg folat og 3,4 mg vitamin E per 100 g.

 

Mais

Historikk

Mais er egentlig et kornslag og er nest etter hvete og ris det viktigste og mest utbredte kornslaget i verden. Mais ble først dyrket i Sentral-Amerika og spredte seg deretter til store deler av verden. Det finnes tusenvis av maissorter som passer for dyrking under ulike betingelser og for ulike formål.

Tilberedning

Maiskolber er gode kokt i vann, og de spises varme med smør og litt salt. Maiskornene kan også kokes og brukes i salater eller i andre matretter. Det kan produseres både gryn og mel av mais, som kan brukes til å lage brød eller polenta, som er små gryn som lages av kjernen i maiskornet. I Italia kokes polenta til en grøt- eller puddinglignende rett som serveres til kjøtt eller pølse.

Frysing

Kokt mais er velegnet til frysing.

Mais til små barn

Når barnet begynner å gå over fra puré til myke biter av mat, kan man begynne å prøve ut kokt mais.

Spesielle næringsstoffer

 

Mais inneholder blant annet karbohydrater, energi og 53,7 µg folat per 100 g.

 

Grønne erter

Historikk

Erter fantes i Burma allerede for ca. 10 000 år siden. 

Tilberedning

Det er vanligst å spise tilberedte erter, kokt til mat, i supper, gryter, stuinger osv.

Frysing

Kokte erter egner seg godt til frysing.  

Erter til små barn

Man kan gi små barn ertepuré av kokte erter. Når barna blir litt større og kan spise biter av mat, kan man gi hele, kokte erter.  

Spesielle næringsstoffer

Grønne erter inneholder mer protein  (5,4 g/100 g) enn mange andre grønnsaker, og dessuten 65 µg folat og 2 mg jern per 100 g.

 

Grønne bønner/Haricot verts

Historikk

Bønner er en belgvekst som stammer fra Amerika.

Tilberedning

Det er vanligst å koke eller steke bønner. De brukes som tilbehør til mat, i salater, gryter, supper osv.

Frysing

Tilberedte bønner kan fryses.

Grønne bønner til små barn

Små barn kan spise puré av kokte grønne bønner. Husk å fjerne "tråden" på bønnen.

Spesielle næringsstoffer

 

Grønne bønner inneholder blant annet 36 µg folat, 1 mg jern og 235 mg kalium per 100 g.

 

Aubergine/eggplante

Historikk

Aubergine er i slekt med poteten og stammer fra Sørøst-Asia og Sør-India. I dag brukes den mye, blant annet i Sør-Europa. Det finnes flere ulike sorter, men de vanligste er svart-fiolette.

Tilberedning

Aubergine kan tilberedes på mange ulike måter og smaker godt som stekt, grillet, bakt, kokt eller gratinert. Olivenolje brukes ofte til tilberedningen.

Frysing

Tilberedt aubergine egner seg godt til frysing.

Aubergine til små barn

Det går fint å bruke aubergine i retter til små barn.

Spesielle næringsstoffer

Aubergine inneholder lite energi (kalorier) før den tilberedes med olje eller annet fett. Den inneholder bl.a. 210 mg kalium og 21,3 µg folat/100 g.

 

Kål

Historikk

Hvitkål, rødkål, blomkål og brokkoli tilhører kålslekten. Hvitkål kommer fra Sør-Europa og har vært kjent siden 1100-tallet. Spisskål er en variant av hvitkål. Rødkål har vært mindre kjent enn hvitkålen. Først på 1900-tallet begynte den å bli brukt i litt større utstrekning. 

Tilberedning

Både hvitkål og rødkål kan brukes som råkost. Hvitkål brukes i suppe, fårikål, kålruletter, kålpudding og i wok. Rødkål er vanlig til julemiddagen.

Frysing

Tilberedt kål er velegnet til frysing.

Kål til små barn

Hvitkål og rødkål er vanligvis ikke de første grønnsakene som gis til små barn, men etter hvert som barna begynner å kunne spise mer, kan man innføre hvit- og rødkål som er kokt eller tilberedt på annen måte. For litt større barn er en råkostsalat et C-vitaminrikt tilbehør til maten.

Spesielle næringsstoffer

Hvitkål inneholder blant annet 46,2 mg vitamin C og 19,1 µg folat per 100 g.

 

Blomkål

Historikk

Blomkål tilhører kålfamilien. Dyrket blomkål stammer fra Sentral-Asia og ble spredt i Europa på 1500-tallet. Blomkål dyrkes over hele verden. Hvit blomkål er vanligst, men det finnes også grønn og fiolett.

Tilberedning

Blomkål spises vanligvis kokt, stekt eller wokket, men kan også spises rå, f.eks. i salater eller innlagt.

Frysing

Kokt blomkål egner seg godt til frysing.

Blomkål til små barn

Det går fint å gi kokt blomkål til små barn. Når de blir litt større, kan man også gi dem rå biter å spise med hånden.

Spesielle næringsstoffer

Blomkål inneholder blant annet 79 mg vitamin C, 88 µg folat og 340 mg kalium per 100 g.

 

Brokkoli

Historikk

Brokkoli er i slekt med blomkål. Den ble dyrket for 2000 år siden av grekere og romere, men det var først på 1950-tallet den ble populær i USA og deretter i Europa. Brokkoli kan dyrkes over det meste av Norge.

Tilberedning

Det er vanligst å spise tilberedt brokkoli, f.eks. kokt, wokket og stekt. Den passer godt som tilbehør til maten, og dessuten i supper og gryter. Man kan også spise brokkoli rå i biter i f.eks. salater.

Frysing

Tilberedt brokkoli egner seg godt til frysing.

Brokkoli til små barn

Små barn kan spise puré av kokt brokkoli. Når de blir litt større, kan de også spise biter av rå brokkoli.

Spesielle næringsstoffer

Brokkoli er en av våre mest næringsrike grønnsaker og inneholder blant annet 83 mg vitamin C, 175 µg folat og 332 mg kalium per 100 g.

Kan dette være interessant for deg: